Intellektuell Kapital (IK) er et begrep som nå vinner innpass, fordi kompetanse blir for upresist å styre etter.
Norske Finansanalytikeres Forening (NFF) er i ferd med å utarbeide
retningslinjer for rapportering av ikke-finansiell informasjon (IK).Det
er grunn til å anta at disse retningslinjene vil danne grunnlaget for
bedriftenes beskrivelse av IK, og verdien av denne.
Intellektuell Kapital deles opp i følgende kategorier:
- Humankapital. Verdien av kunnskapen som er knyttet til den enkelte medarbeider, og som forsvinner dersom medarbeideren slutter.
- Strukturkapital. Verdien av rutiner, arbeidprosesser, systemer, databaser, varemerke, patenter etc.
- Relasjons- og kundekapital.Verdien
av relasjonene som virksomheten har til sine eksterne omgivelser så som
kunder, leverandører, alliansepartnere, myndigheter og samfunn.
- Innovasjonskapital.
Hvordan virksomheten har tilpasset seg sine rammebetingelser. Hvilke
mål, visjoner og strategier som er lagt til grunn for verdiskaping.
Flerfaglige,
kunnskapsintensive bedrifter har som regel et betydelig potensiale for
effektiv utnyttelse av sin intellektuelle kapital i verdiskapning.
Samhandling
på tvers av fagdisipliner er vanskelig fordi man har ulik
fagterminologi og forskjellig referanse for å forstå virksomheten.
Dette er derfor en barriere for kommunikajon og samhandling.
Vår
unike metode for å utvikle virksomhetsmodeller gjør tverrfaglig
samarbeid mer effektivt, og setter bedriftens kompetanse inn i
verdiskapende prosesser.
Gjennom
å fokusere på bedre beslutningsprosesser og beste praksis, vil
virksomhetsmodeller danne basis for rasjonelle organisatoriske
strukturer som støtter læring og deling av kunnskap.
Vi
setter dette inn i begrepsapparatet for intellektuell kapital, og gir
på denne måten bedriftene bedre mulighet for å identifisere hvor det er
gap, og hvordan den intellektuelle kapitalen kan måles.
Vi sørger også for at riktig kompetanse ledes inn mot de oppgavene som skal løses, enten det er prosjekter eller drift..